NAUJIENOS
Iš Ventės į Nidą – laivu

Prasidėjo Tarptautinė inkontinencijos savaitė

Kategorija:

Miestas:

Birželio 17 – 23 dienomis visame pasaulyje minima Tarptautinė inkontinencijos savaitė. Jos metu kviečiama atkreipti dėmesį į šlapimo nelaikymo problemą, jos mąstą, iššūkius, su kuriais susiduria pacientai ir jų artimieji.

Sveikos apsaugos ministerijos Asmens sveikatos departamento direktorės Odetos Vitkūnienės teigimu, pernai liepos 1 d. pasikeitusi medicinos pagalbos priemonių kompensavimo tvarka leidžia kompensuoti medicinos pagalbos priemones tiems pacientams, kuriems iš tiesų jų reikia, o indikacijų išgryninimas leido padidinti kompensuojamųjų medicinos pagalbos priemonių kiekį. Taip padidėjo pagalba kiekvienam pacientui, gyvenančiam su inkontinencijos problema, kadangi medicinos pagalbos priemonės labai pagerina šių pacientų gyvenimo kokybę.

„Kita svarbi naujovė yra šiuo metu jau įsigaliojusi naujoji šeimos gydytojo medicinos norma. Joje tarp šeimos gydytojo kompetencijų aiškiai nurodytas šlapimo nelaikymo diagnozavimas, tad tai padės taupyti pacientų laiką ir greičiau sulaukti kompensuojamų medicinos pagalbos priemonių. Taip pat planuose – inkontinencijos ir stomų priežiūros kabinetai, kur pacientai galėtų gauti visą reikiamą informaciją, patarimus ir pagalbą“, – sako O. Vitkūnienė.

 

Kas gali paskatinti šlapimo nelaikymo atsiradimą?

Inkontinencija nėra normali ir neišvengiama senėjimo proceso dalis, taip pat nėra neišvengiama moters gyvenimo dalis. Šlapimo nelaikymą sukelia daug faktorių, ši negalia paplitusi tarp įvairaus amžiaus vyrų ir moterų, minėtoji bėda ištinka įvairiose kasdienio gyvenimo situacijose. Nėštumas ir gimdymas, prostatos operacija, estrogeno netekimas po menopauzės, fizinė ir psichinė negalia, vaistai ir chirurginės operacijos gali prisidėti prie dubens dugno raumenų tonuso sumažėjimo ir nervų pažeidimo. Išskiriami šie rizikos faktoriai:

Nėštumas ir gimdymas gali paveikti kai kurių moterų šlapinimosi reguliavimą. Neretai moterys, anksčiau neturėjusios problemų, nėštumo metu patiria nelaikymo atvejų. Inkontinencija gali tęstis ir po gimdymo.

Sunkūs fiziniai pratimai, tokie kaip bėgimas, aerobika (ypač šokinėjimas pražegtomis kojomis), sukelia daugiau inkontinencijos epizodų nei kitos sporto šakos. Energingi fiziniai pratimai veikia dubens dugną tris keturis kartus didesne už moters svorį jėga ir dubens dugno audiniai negali išlaikyti tokios didelės apkrovos. Čia gali padėti mažesnio fizinio krūvio pratimai, kai viena koja visada lieka ant grindų.

Estrogeno hormono praradimas po moterų menopauzės gali sąlygoti audinių, supančių ir laikančių dubens organus, tarp jų ir pūslę, išplonėjimą, todėl atsiranda inkontinencija.

Šlapimo trakto infekcijos dažniau kamuoja vyresnio amžiaus moteris ir gali tapti staigaus ir dažno šlapinimosi priežastimi.

Chroniškos sveikatos būklės, tokios kaip diabetas, insultas ir išsėtinė sklerozė, gali pasireikšti šlapimo nelaikymo ir hiperaktyvios pūslės simptomais, tokiais kaip staigus noras šlapintis ir šlapinimosi dažnumas. Bendra sveikatos būklė, Alzheimerio, Parkinsono liga ir senatvinės demensija veikia žmogaus psichinį gebėjimą. Sutrinka ryšys tarp smegenų ir pūslės, neperduodami signalai į pūslę ir dubenį apie pūslės persipildymą, todėl gali atsirasti neurogeninė inkontinencija.

Didelio vaistų kiekio vartojimas gali sukelti žmonėms šlapinimosi sutrikimų simptomų. Kai vaistai išrašomi nerūpestingai ir ligonis nestebimas, gali išsivystyti ne tik šlapinimosi inkontinencija, bet ir psichinis sutrikimas bei rimtos sveikatos komplikacijos. Tarp vaistų, kurie gali neigiamai paveikti pūslę, yra vaistai nuo kraujospūdžio, vaistai nuo peršalimo (pavyzdžiui, antihistamininiai), diuretikai, antidepresantai, skausmą malšinantys vaistai ir migdomieji.

 

5 patarimai, padėsiantys palengvinti šlapimo nelaikymo simptomus

Keiskite skysčių vartojimą. Pacientai su šlapinimosi sutrikimo simptomais dažnai riboja skysčius, kad nereikėtų taip dažnai šlapintis. Nenustokite gerti vandens ar sulčių, nebent taip nurodytų gydytojas ar slaugė. Gerkite vandens kasdien, tik nedideliais kiekiais. Reikia gerti, kol kamuoja troškulys, šlapimas turėtų būti šviesiai gelsvas. Stenkitės nevartoti didelio skysčių kiekio vienu kartu; išgerkite gurkšniais 60-90 ml kas dvidešimt trisdešimt minučių tarp valgymų.

Mažinkite naktinį šlapinimąsi. Naktinis kėlimasis šlapintis arba inkontinencija (vadinama nikturija) gali sudaryti problemų tiek pacientui, tiek slaugytojui, ypač jei šeimos nariams tenka keltis padėti nueiti į tualetą. Padėtį galima taisyti.

  • Po 18 val. reikia sumažinti skysčių vartojimą. Pasistenkite didžiąją dalį skysčių išgerti ryte ir po pietų, kad naktį tektų rečiau šlapintis arba sumažėtų inkontinencijos epizodų. Jeigu turite prieš miegą išgerti vaistus, užsigerkite juos nedideliu kiekiu vandens.
  • Visada nusišlapinkite prieš guldami miegoti.
  • Padidinkite šlapimo išsiskyrimą dieną eidami valandos dviejų pogulio arba ilsėkitės pakeltomis iki širdies lygio kojomis. Jeigu padidinsite šlapimo išsiskyrimą dieną, gali sumažėti jo išsiskyrimas naktį ir reikės rečiau šlapintis.
  • Dieną vilkėkite prilaikančias kojines, jeigu tinsta kojos.

Pasitikrinkite vaistus, kuriuos vartojate. Kai kurie nereceptiniai vaistai (pavyzdžiui, nuo galvos ar menstruacijų skausmo) turi kofeino, kuris gali paryškinti pūslės problemas.

Reguliariai tuštinkitės. Tvarkingas tuštinimasis gali palengvinti ir šlapimo nelaikymo problemas. Kad viduriai būtų normalūs ir tuštintumėtės reguliariai:

  • Įtraukite į dietą daugiau skaidulinių medžiagų turinčių maisto produktų, tokių kaip pupelės, avižos, sėlenų košė, pilno grūdo duona ar makaronai, švieži vaisiai ir daržovės;
  • Kasdien mankštinkitės;
  • Gerkite daug nedirginančių skysčių.

Dubens dugno raumens pratimai. Dubens dugno raumens pratimai ir treniruotės gali pašalinti šlapimo lašėjimo problemą, susijusią su silpnu dubens dugno raumeniu. Reguliariai atliekami tokie pratimai padidina tamprumą ir raumens susitraukimo trukmę. Yra dviejų tipų pratimai:

  • Greiti. Įtempkite ir atleiskite dubens dugno raumenį kuo greičiau. Stenkitės nespausti pilvo, šlaunų ir sėdmenų.
  • Lėti. Įtempkite dubens raumenis, suskaičiuokite iki penkių ir atleiskite. Kreipkite įtempimo jėgą į vidų ir į viršų.

Rekomenduojama atlikti mažiausiai trisdešimt pratimų dukart per dieną. Dirglios pūslės simptomai paprastai sumažėja praėjus mėnesiui nuo pratimų darymo pradžios, o po trijų šešių mėnesių pajusite reikšmingą pasikeitimą.

Pagal VšĮ „Inkocentras“ medžiagą

Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministerija


  • Edukacinės programos
  • Nakvynė

Turininga viešnagė Pakiršinio dvare

  • Pažink Latviją







Politikų žodis

Rimantė Šalaševičiūtė

Rimantė Šalaševičiūtė

Virginija Vingrienė

Virginija Vingrienė

Egidijus Vareikis

Egidijus Vareikis
Mano kraštas

Partneriai