Europos sveikos mitybos diena – proga prisiminti daržovių naudą sveikatai

Kategorija:

Miestas:
Europos sveikos mitybos diena – proga prisiminti daržovių naudą sveikatai
Lapkričio 8-oji buvo minima Europos sveikos mitybos diena, kurios tikslas – atkreipti Europos šalių gyventojų dėmesį į mitybos įtaką sveikatai. Su homeopate ir gydomosios mitybos specialiste Deimante Rapalyte prisimename sveiko raciono pamatą – daržoves. Tad kurios iš jų gerina nuotaiką, o kurios būtinos daug laiko biuruose praleidžiantiems žmonėms?
„Šiuolaikinių žmonių gyvensena kardinaliai pasikeitė nuo praeito dešimtmečio: tempas greitesnis, o ir streso patiriama daugiau. Deja, to pasekmė – lėtinės ligos, psichologiniai susirgimai. Tad labai džiaugiuosi, kad nepaisant daugelio mitybos madų, pasaulį užkariavo sveikos mitybos mada. Manau, kad tam turėjo įtakos pasaulinės tendencijos, kurios jau kelis metus vyravo kai kuriuose Vakarų Europos šalyse, Australijoje ar Vakarų Amerikoje“, – sako D. Rapalytė.
Raugintų daržovių nauda
Sveikos gyvensenos šalininkai žino, kad natūralus organizmui naudingų vitaminų, mineralų, mikroelementų, ir ląstelienos šaltinis yra daržovės. Vis tik mūsų šalyje šviežių gėrybių sezonas yra gana trumpas, tad žiemai josnuo seno ruošiamos termiškai ar kitaip apdorojant, pavyzdžiui, rauginant. Toks daržovių konservavimo būdas leidžiajomis pasidžiaugti ir šaltuoju metų laiku. Mitybos specialistėpriduria, kad raugintos daržovės organizmuiišties naudingos.
„Raugintos daržovės pasižymi turinčiosgerųjų žarnyno bakterijų, kitaip vadinamų probiotikais. Šios natūralios bakterijos padeda atkurti mūsų organizmo sveiką žarnyno terpę, pagerinti virškinimą, odos būklę ir net nuotaiką“, – sako D. Rapalytė.
Vis tik šiuolaikinis,nuolat skubantis žmogus retai turi laiko užsiimti daržovių ruošimu šaltajam metų laikui, o ir maistingųjų medžiagų jose kur kas mažiau nei šviežiose gėrybėse – ruošiant daržoves aukštoje temperatūroje, dauguma vitaminų žūsta.Ir nors žiemą prekybos tinkluose visuomet būdavo galima įsigyti iš kitųšalių atvežtų daržovių, jose, anot mitybos specialistės, gali būti kur kas daugiau nitratų, ir mažiau maistingųjų medžiagų neguužaugintosemūsų šalyje.
Keičiasi Lietuvos gyventojų mitybos įpročiai
Vis tikšaltuoju metų laiku įsigyti šviežių ir dar lietuviškų daržovių anksčiau buvo sudėtinga ar netneįmanoma. Tačiau šiais metais situacija pasikeitė, į teigiamą pusę kinta ir Lietuvos gyventojų mitybosįpročiai.Štai didžiausias Lietuvoje šiltnamių kompleksas „Kietaviškių gausa“pasiryžo suteikti galimybę šaliesgyventojamsšviežių daržovių įsigyti ir žiemą.Šiltnamiuose veikianti šviesos kultūra –moderniųlempų sistema–atstojaaugalams būtiną augti saulės šviesą tuo metu, kai jos labiausiai trūksta. Todėl šviežiais ir Lietuvoje užaugintais žalumynais – salotomis bei agurkais – savo mitybos racioną praturtinti šalies gyventojai galės net pačiu niūriausiu metų laiku.
„Visi suprantame sveikos mitybos svarbą šaltuoju metų laiku,tačiau į savo mitybos racioną įtraukti šviežiai nuskintų ir maistingomis medžiagomis turtingų žalumynų vartotojai anksčiau neturėjo galimybių.Keičiantis tendencijoms ir žmonėms ieškant vis sveikesnių maisto produktų tapo itin svarbu sudaryti sąlygas visiems Lietuvos gyventojams maitintis sveikai ir ką tik nuskintomis daržovėmis džiaugtis nepriklausomai nuo sezono“, – sako „Kietaviškių gausos“ verslo plėtros vadovas Karolis Montvila.
Imunitetui stiprinti – žalios spalvos, nuotaikai pagerinti – ryškiaspalvės daržovės
Būtent žalios spalvos daržovėms mitybos specialistė negaili liaupsių. Anot jos, žmonėms, gyvenantiems padidinto užterštumo zonose, visą dieną dirbantiems uždarose patalpose ir gaunantiems mažai saulės šviesos, šiuo metų laiku ypatingai rekomenduojama vartoti kuo daugiau šių daržovių. Mat jose esantis chlorofilas suteikia energijos, padeda atsinaujinti raudoniesiems kraujo kūneliams, padidina geležies kiekį kraujyje. Jis taip pat pasižymi imunitetą stiprinančiomis savybėmis, todėl yra itin svarbu jo pakankamai gauti, kai aplink siaučia peršalimo ligos.
„Ypač daug chlorofilo yra salotose ir agurkuose. Be to, salotose gausu vitaminų C ir E, folio rūgšties, antioksidantų beta-karoteno ir likopeno. Jos taip pat yra puikus skaidulų, kurios gerina virškinimą bei mažina cholesterolio kiekį kraujyje, šaltinis.Na, o lietuvių mėgstami agurkai pasižymi sveikatą gerinančiomis savybėmis: jie puikiai drėkina organizmą bei valo toksinus. Juose taip pat gausu mineralų magnio, silicio, kalio, kurie labai reikalingi mūsų odos grožiui ir sveikatai palaikyti“, – detalizuoja D. Rapalytė.
Tuo tarpu besiskundžiantiems prasta nuotaika, mitybos specialistė turi kiek netikėtą pasiūlymą – rinktis kuo daugiau oranžinės ir geltonos spalvos daržovių. Ryški jų spalva suteikia energijos bei gerina nuotaiką.
Sveika mityba – subalansuota mityba
Galiausiai, Europos sveikos mitybos dienos proga, D. Rapalytėnori atkreipti dėmesį į tai, kad sveika mityba nėra apribota dieta, kaip neretaimano aklai madų besivaikantys, ir ypač jauni, žmonės.
„Pastebiu, kadneretai supainiojami sveikos ir sporto mitybos terminai, nors tai iš tikrųjų yra dvi skirtingos rūšys. Sveika mityba nėra griežta dieta – tai subalansuota mityba, o jos racioneturėtų būti gausu maistingų medžiagų ir įvairių maisto produktų“, – akcentuoja D. Rapalytė.

Vaiva Šerpkova
Mano Krastas